گونه‌ای جدید و ترکیبی جدید از جنس Elymus (Poaceaeae: Triticeae) به همراه کلید شناسائی گونه‌های این جنس در ایران

نویسنده

  • مصطفی اسدی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
چکیده مقاله:

جنس Elymus که متعلق به تیره گندمیان و قبیله گندم است به منظور تهیه فلور ایران مورد بررسی آرایه‌شناسی قرار گرفته است. محدوده جنس مورد بحث قرار می‌گیرد. در این تحقیق نمونه‌های هربایومی موجود در هرباریوم مرکزی ایران شناسائی شدند و کلید شناسائی گونه‌های ایرانی جنس تهیه گردید. در بین نمونه‌ها، گونه‌ای جدید از سلسله جبال زاگرس تشخیص داده شد که به نام Elymus shirazicus نامگذاری شد. این گونه به همراه تصویری از آن معرفی می‌گردد. گونه جدید در بین گونه‌های ایرانی این جنس با داشتن سیمای پشته‌ای و سنبله متراکم بدون سیخک یا با سیخک کوتاه متمایز می‌گردد و با گونه نزدیک خود به نام Elymus transhyrcanus با داشتن سنبله بسیار متراکم‌تر و میانگره‌های بسیار کوتاه‌تر تفاوت دارد. ترکیب جدید Elymus dorudicus بر اساس نام پایه E. nodosus subsp. dorudicus معرفی می‌گردد. زیرگونه Elymus lazicus subsp. iranicus به عنوان زیرگونه جدیدی معرفی می‌گردد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گزارشات جدید و کلید شناسایی جنس شیرخشت (Cotoneaster) در ایران

گونه‌های زیر بعنوان گونه جدید برای فلور ایران ذکر می‌گردد. Cotoneaster integerrimus, C. melanocorpus, C. morulus, C. multiflorus, C. rechingeri, C. suavis. علاوه بر این یک کلید شناسایی برای گونه‌های جنس شیر خشت (Cotoneaster) که تاکنون از ایران شناسایی شده ارائه می‌شود.

متن کامل

گزارشهای جدید از جنس گون در ایران

بر پایه جمع‌آوری‌های جدید از نقاط مختلف کشور تعدادی گونه بعنوان گزارش جدید از ایران معرفی می‌گردد. این گونه‌ها عبارتند از: A. dzhebrailicus، A. incertrus،  A. psoraloides همگی ازبخش Hololeuce؛ A. asciocalyx، ازبخش Onobrychoidei؛ گونه A. leiosemius از بخش Aegacantha ؛ A. versipilus‌ از بخش Erioceras و A. shebarensis‌ از بخش Trachycercis. برای هر یک از گونه‌های فوق با ذکر نمونه‌های هرباریومی و ن...

متن کامل

گونه‌های جدید از جنس کوزینیا در ایران

گونه‌های Cousiniazardkuhensis و‍C. shulabadensis به عنوان گونه‌های جدید و واریته Cousiniakhorramabadensis var. purpurea به عنوان واریته‌ای جدید از استانهای بختیاری و لرستان شرح داده می‌شوند. همچنین گونه‌های Cousiniacarduchorum و ‍C. myriolepis برای اولین بار از ایران گزارش شده و گونهCousinia radians که در فلورا ایرانیکا بطور مشکوک از ایران ذکر شده بود، در ایران تایید می‌گردد.

متن کامل

گزارشات جدید و کلید شناسایی جنس شیرخشت (cotoneaster) در ایران

گونه های زیر بعنوان گونه جدید برای فلور ایران ذکر می گردد. cotoneaster integerrimus, c. melanocorpus, c. morulus, c. multiflorus, c. rechingeri, c. suavis. علاوه بر این یک کلید شناسایی برای گونه های جنس شیر خشت (cotoneaster) که تاکنون از ایران شناسایی شده ارائه می شود.

متن کامل

گونه جدید از جنس گون از ایران

نمونه‌های جمع‌آوری شده هرباریوم مرکزی ایران نامگذاری شدند. از میان نمونه‌های جمع‌آوری شده گونه A. mehranensis  به عنوان گونه جدید شرح داده می‌شود. گونه‌ جدید به همراه دیاگنوز، شرح و تصویر کامل گیاه ارائه می‌شود و با نزدیک‌ترین خویشاوندان خود مقایسه گردیده است. نمونه تیپ در هرباریوم مرکزی ایران نگهداری می شود.  

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 23  شماره 2

صفحات  77- 83

تاریخ انتشار 2017-12-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023